Tak schválně, jak často posloucháš hudbu? Pouštíš si hudbu při práci? Míváš sluchátka v uších, když jdeš po ulici? Když jdeš spát? Když pracuješ? A jaké procento z toho je swing, jazz nebo jakákoliv hudba, na kterou tančíš?

Vzpomínám si, když se mě Peter (Kepo) kdysi zeptal, proč jsem začala tancovat Lindy Hop. Jaká byla moje motivace začít se swingem a jak velkou roli v tom hrála právě hudba? Pamatuji si, že jsem téměř bez váhání odpověděla, že jsem prostě chtěla zkusit nějaký nový tanec a Lindy Hop vypadal docela cool. ,,No a co hudba?‘‘ ,,Tak to vůbec!‘‘ V době, kdy jsem začínala, jsem neměla ani ponětí, co to ten swing je. What a shame! Kdybyste viděli ta jeho smutná očička. Teď už chápu proč.

 

NASLOUCHEJ

Kdyby se mě někdo zeptal teď, co je pro mě ve swingovém tanci nejdůležitější, pravděpodobně bych odpověděla NASLOUCHÁNÍ. A tím nemyslím jen mezi partnery, ale především naslouchání hudbě.

Taky se vám stává, že když jste na tančírně a sedíte/stojíte u parketu, hraje nějaká super písnička, vy si poklepáváte nožkou, k tomu se přidá malé pokyvování hlavou či snad pohyby v ramenou a pak se najednou přistihnete, že bouncujete celým tělem a lidi kolem se na vás dívají jako na idiota? Tak přesně tohle mi dává swingová hudba, to je to, proč miluju Lindy Hop. Ten pocit, kdy se nechcete nutit tancovat na písničku, ale kdy vás písnička přiměje tancovat.

Stává se vám, že uděláte nějaký náhodný break a on vyjde přesně do hudby? Cool, co? A teď si představte, že jste schopni většinu breaků udělat na hudbu tak, že vás to nestojí mnoho energie ani tanečních zkušeností. Ale jak to udělat, vždyť já musím vést partnerku, já musím followovat a poslouchat leadra, jak máme ještě do toho poslouchat hudbu a vystihnout všechny breaky?
Někde jsem četla jedno přirovnání k video hře. Představte si, že hrajete hru, kde se sbírají různé upgrades a vám se postupem času daří chytat víc a víc bodů, jste v tom lepší a lepší a je to snadnější a snadnější. A teď si představte, že se vám to stejné daří v tanci s breaky, ale nejen u jedné konkrétní písničky, ale u většiny, takže jste schopni vychytat všechny breaky či jiné zajímavé momenty v hudbě.

 

POSLOUCHEJ

Říkáte si, jak je to možné? Moje odpověď zní tentokrát POSLOUCHEJ. Tím nemyslím jen hudbu a partnera během tance. V tomhle případě mám na mysli poslouchání hudby mimo tančírny a lekce. Když posloucháte více hudby, uslyšíte, jak se spousta rytmů opakuje a dokážete je postupně vycítit a vložit je jednoduše do svého tance.

Bohužel (nebo bohudík?) nežijeme ve 30. ani 40. letech, kdy byla swingová hudba součástí života a zněla v každém rádiu. Tento styl holt už není naším mainstreamem, a proto je potřeba se mu opravdu aktivně věnovat a cíleně poslouchat. To může být ten směr, který nám více pomůže chápat rytmy, jazyk a celou kulturu jako takovou. Prostě dostat ji tzv. pod kůži a užívat si ji následně tak, jak je a nepřemýšlet o ní. Navíc si myslím, že není třeba znát všechny ty speciální hudební názvy a teorii, stačí jen poslouchat a člověk to časem začne cítit celým svým tělem.

 

COUNT BASIE SE JEN TAK NEOMRZÍ

Co vnímám jako velký bonus u staršího swingu, někteří by řekli u složitějšího, že se vám jen tak neomrzí. Vezměte si třeba populární písničky, jsou super jednoduché s pěknou zapamatovatelnou melodií, zpíváte si ji týden, dva, možná měsíc a pak? Zapomenete na ni. Stejně tak je to u swingu. Písničky, které jsou ,,jednodušší‘‘ s lehce zapamatovatelnou melodií, případně zpívané, jsou většinou dost populární a lidé si je lehce oblíbí. Avšak často nás brzy omrzí nebo ještě hůř, začnou nás štvát a máme jich po krk. Popravdě, mně se to stává dost často. Zato nějakou pěknou klasickou bigbandovku od Counta Basieho můžu poslouchat pořád dokola.

 

HUDBA DĚLÁ TANEC

Dlouho jsem přemýšlela, co dělá známé mezinárodní tanečníky tak speciálními. Proč jsou lepší než všichni ostatní? Je to tanečními variacemi? Mají followerky zabité swivells? Složité footworky? Ano, všechno tohle hraje důležitou roli. Když jsem se však dívala na různá videa nebo srovnávala tanečníky na festivalech, především lektory vs. advanced či intermediate tanečníky, tak ten rozdíl rozhodně nebyl ve figurách či jiných výše zmíněných věcech. Samozřejmě že dlouholeté taneční zkušenosti jsou určitě to nejdůležitější, co vidím ale jako zásadní rozdíl, je propojenost s hudbou. Když se pozorně zadíváte na některé all star lektory, zjistíte, že figury, které volí, jsou většinou dost jednoduché, nicméně všechny prvky jsou v souladu s hudbou a nenajdete tam nic navíc, ani nic míň.

Takže je to jednoduché – čím víc hudbu posloucháte, tím víc písniček znáte, tím jednodušeji tancujete a tím víc zábavy na tanečním parketu si užijete. Poslouchejte hudbu na tančírnách, doma, v práci, v buse nebo zatímco umýváte nádobí. Postupem času vám to přinese více a více radosti. Teda aspoň pokud mohu mluvit za sebe. Rozhodně je potřeba se do ničeho nenutit. Pokud ale máte pocit, že jste se tak nějak zasekli v tanci a nevíte, jak dál, tak možná tohle by mohla být pro vás ta správná cesta.

Littner – 11.7.2019 | David Poul | www.davidpoul.cz

 

KDE ZAČÍT

Pokud by jste se rádi trošku vzdělali ohledně hudby, doporučuju pro začátek, krásný článek od Štěpána Jordánka z Prahy, který jasně a jednodušše popsal základní swingové formy, které nám tanečníkům pomáhají se lépe orientovat v hudbě.
https://zig-zag-provizorni.wixsite.com/zig-zag/post/muzikalita-struktura-skladby

Já osobně jsem si pro vás také připravila playlist s mými oblíbenými songy, které mě nenechávají klidnou (v pravém panelu).

Playlist s mými oblíbenými songy: